Kosttilskud – ja eller nej?

vitaminer

Vitamintilskud! Ja, hvis alle vitaminpiller smagte som dem på billedet ovenfor, så ville jeg klart tage overdosis. Jummi!

Men er vitamin- og mineraltilskud overhovedet noget vi har behov for?

Det er ret populært at tage et skud vitamin&mineral i pilleform sammen med morgenmaden, – men spar nu de penge, hvis du kan! Er man sund og rask, og spiser efter Fødevarestyrrelsens 10 kostråd, så vil langt de fleste mennesker ikke behøve ekstra vitamin- eller mineraltilskud. Kender du ikke kostrådene, så handler de overordnet om:

  1. at spise varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  2. at spise frugt og grøntsager hver dag
  3. at spise fisk 1-2 gange om ugen
  4. at spise fuldkornsprodukter
  5. at spise magert kød
  6. at spise magre mejeriprodukter
  7. at spise mindre mættet fedt (eks. smør)
  8. at spise mindre salt
  9. at spise mindre sukker
  10. at drikke vand

Obs, er du gravid eller ældre (ja – sidstnævnte er nok næppe blogger-målgruppen!), men så skal du lige snakke med din læge om behovet for vitamin- og mineraltilskud.

Jeg tager ofte blodprøver, som måler vitamin- og mineralstatus på mit arbejde i Lægeklinikken. Det kan være fordi, at patienterne ønsker det, men oftest er det nu fordi, at analyserne er inkluderet i en standard-blodprøvepakke, som tages i forbindelse med sygdomsudredning.

Måske har du også på et eller andet tidspunkt fået målt dit vitamin- og mineralindhold i blodet? Men er det over et år siden og/eller lever du ikke efter de 10 kostråd (måske er du veganer?), så vil jeg anbefale dig at få taget en ny status hos lægen.

Faktisk finder vi en del – både unge og gamle, som mangler B12- og D vitamin, så I får lige en lille oversigt over de naturlige kilder til netop disse 2 vitaminer:

Vitamin B12:

  • kød, fisk, æg, mælk

Vitamin D:

  • kød, fede fisk, æg og solskin på huden!

Ja – vitamin D er i luften lige nu, så på med solcremen og ud i solen.

Er du en af dem, som allerede tager vitamin D tilskud, så kan du formentlig godt holde pause med pillerne, og istedet få din dosis via solen udenfor – så længe det varer.

summertime

Nyd sommerdagen derude, og tak fordi I læser med.

 

Flere indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.